Visie en doelen


Het Leerorkest staat voor een ambitieus muziekeducatieprogramma met een sociaal-maatschappelijk karakter. Muziek maken is bij uitstek verrijking, daar heeft wat ons betreft ieder kind recht op.


Leerorkest-oprichter en directeur Marco de Souza: ‘Wij vinden dat kunst voor iedereen is. Maar muziekeducatie is vaak zo georganiseerd, dat het hoogdrempelig en kostbaar is. Wij willen ervoor zorgen dat de drempel veel lager wordt, zodat ieder kind de kans krijgt om muziek te leren maken.’
 

Kansengelijkheid en inclusie


Het Leerorkest is een muzikaal en sociaal programma dat voorop stelt kinderen sterker en gelukkiger te maken. We zijn actief in lage inkomenswijken en werken intensief samen met scholen en andere culturele en sociale partners. In het Leerorkest maken kinderen deel uit van een muzikaal avontuur waarin een kind kan groeien in de hele breedte van zijn of haar ontwikkeling. De leerlingen leren een muziekinstrument te bespelen en samen muziek te maken in een orkest. De positieve en stimulerende omgeving van het orkest helpt het kind zich te ontwikkelen tot wereldburger van de toekomst.
 

Groeien en genieten door muziek


Muziek heeft kinderen zoveel te bieden. Het is niet alleen heel leuk om te doen, maar ook bewezen goed voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Muziek maken, maakt kinderen slim, socialer en gelukkiger. Er komt zoveel bij kijken, concentratie, discipline, doorzetten, zorg dragen voor je eigen muziekinstrument. In een orkest leer je samenwerken, naar elkaar luisteren. Samen optreden zorgt voor succeservaringen. Je competent voelen en trots zijn. Daar groeien kinderen enorm van.
 

Ieder kind doet mee


Met een Leerorkest op school krijgt ieder kind de kans om de positieve effecten van muziek te ervaren. De opzet van het Leerorkest is dat alle kinderen een muziekinstrument leren bespelen door wekelijkse muziekles van professionele muziekdocenten op hun eigen basisschool, onder schooltijd. Zij kunnen kiezen uit de gangbare muziekinstrumenten van het symphonieorkest: viool, altviool, cello, contrabas, harp, dwarsfluit, klarinet, hobo, fagot, trompet, trombone, hoorn en slagwerk. Naast de wekelijkse instrumentale lessen zijn er grote groepsrepetities en optredens. Ook zijn er (naschoolse) Wijktalentorkesten en vervolgtrajecten in het voortgezet onderwijs.
 

Een symfonieorkest als muziekeducatiemethode – best revolutionair!


Het Leerorkestconcept is ontwikkeld in 2005, in nauwe samenwerking met basisscholen in de Bijlmer. Er is gekozen voor een symfonisch orkest zodat zoveel mogelijk kinderen kunnen samenspelen. Bovendien heeft iedereen in een orkest een rol, moet je goed samenwerken en naar elkaar luisteren. Op onversterkte akoestische instrumenten maken de kinderen zelf het geluid en ervaren ze direct het effect van blazen, strijken, tokkelen... Met het orkest spelen ze diverse muziekstijlen, uit allerlei windstreken, kinderliedjes, pop, game- en filmmuziek, en ook klassieke stukken. De leerlingen werken toe naar een groot concert, onder leiding van een dirigent. De optredens zijn een hele ervaring!
 

Talentontwikkeling


Voor ons betekent talentontwikkeling dat een kind de kans krijgt om te leren genieten van kunst en cultuur en om te ontdekken wat het zelf allemaal kan voortbrengen. In de basisschoolleeftijd zijn kinderen het meest ontvankelijk voor muzikale ontwikkeling. Op jonge leeftijd wordt de kiem gelegd voor de toekomst. In het Leerorkest worden alle sluimerende talenten aangesproken, van enthousiast amateur of genietende toeschouwer tot toekomstig professioneel muzikant.
 

Verbinding


Een Leerorkest op school verbindt. Niet alleen met elkaar op school, maar ook met een veel groter geheel van muziektradities. Voor veel kinderen is kennismaken met een symfonisch muziekinstrument en klassieke muziek absoluut niet vanzelfsprekend. De drempel naar de muziekschool is vaak hoog, net als de drempel naar een concertzaal. Het Leerorkest geeft kinderen de kans om spelers te zijn in plaats van buitenstaanders. Daar plukken zij hun hele leven de vruchten van. Bovendien: Hoe meer kinderen muziek maken, hoe mooier Nederland klinkt.

Fragment uit ’Wat gebeurt er in je hersenen als je muziek luistert?’ door Professor Erik Scherder.